Opi kriisistä -työpaja antoi Messukeskukselle työkaluja koko työyhteisön osallistamiseen kriisistä oppimisessa

Etusivu > Palvelut > Yritysturvallisuuspalvelut > Referenssit > Opi kriisistä -työpaja antoi Messukeskukselle työkaluja koko työyhteisön osallistamiseen kriisistä oppimisessa

Suomen suurimmalle tapahtumapaikalle korona on ollut sen satavuotisen historian suurin kriisi. Suomen Palopäällystöliiton tarjoama Opi kriisistä -työpaja teroitti Messukeskuksen työyhteisön käsitystä kohdatusta kriisistä ja muistutti siitä oppimisen kuuluvan moninaisen organisaation jokaiseen osaan.

Opi kriisistä -työpaja on toimiva lisä organisaation exit-suunnitelmaan.

Opi kriisistä -työpajan avulla Messukeskus sai koko työyhteisönsä mukaan kriisistä oppimiseen. Työpaja tarjosi työyhteisölle mahdollisuuden tarkastella kriisinaikaista toimintaa ohjatusti: organisaatio sai päivän aikana varmuuden siitä, että poikkeustilanteisiin varautuminen, kriisiviestintä ja esimerkiksi skenaariotyöskentely on ollut hallussa läpi kriisin. Toisaalta työpaja herätti huomaamaan osallistamiseen liittyvät haasteet: miten suuri ja monimuotoinen organisaatio saa hyviksi todetut toimintamallit laajennettua koko henkilöstölle?

– Päivän aikana tuli näkyväksi se, että ihmisten ymmärrys kriisinhoidosta vaihtelee suuresti, vaikka isossa kuvassa meillä on ollut asiat hyvin hallussa ja esimerkiksi skenaariotyötä on tehty kriisin alusta lähtien kuukausittain. Lisäksi työpaja antoi meille lisänäkökulmia siihen, miten kaikki saadaan mukaan kriisistä toipumiseen ja uuden oppimiseen, Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue kuvailee.

Erityisesti koronakriisin kohdalla oppiminen on koko työyhteisön asia, sillä laaja kriisi on koskettanut jokaista. Lisäksi tapahtuma-alan toimijana Messukeskus on joutunut sopeuttamaan toimintaansa erityisen paljon. Tästä johtuen oppimisen kannalta suurimmaksi haasteeksi on muodostunut se, että vain osa henkilöstöstä on päässyt olemaan töissä kriisin aikana ja toteuttamaan uudistettua strategiaa.

– Työpajassa tuli hyvin esiin se, miten eri vaiheissa kriisiä olemme organisaation eri osissa. Se oli myös hyvä muistutus siitä, että oppimisen aika on nyt akuutti – sen suhteen emme voi jäädä odottelemaan.

Puolitoista vuotta ilman normaalia liiketoimintaansa toiminut Messukeskus osallistuikin työpajaan osuvassa murroskohdassa, muutamaa kuukautta ennen kuin se palaa tavanomaiseen liiketoimintaansa epätavanomaisen pienin resurssein. Juuri nyt, kriisitilanteen päättymisen lähestyessä, oman oppimisen terävöittäminen on ajankohtaista myös monelle muulle organisaatiolle.

– Mitä isompi kriisi, sitä isompi paine organisaatioilla on myös uudistua. Ja vaikka näissä tilanteissa myös organisaation johdon motivaatio oppimiseen on korkeimmillaan, ei kriisin keskellä olevilla organisaatioilla aina ole oikeita työkaluja oppimiseen, Mroue kiteyttää.

Juuri näitä työkaluja tarjoamalla Opi kriisistä -työpaja tukee organisaatioita: kun välineet ovat kunnossa, organisaatiot voivat keskittyä tärkeimpään – eli itse oppimiseen.

Lisätietoa: 

Mikko Poutala, koulutuspäällikkö, Suomen Palopäällystöliitto 
mikko.poutala(at)sppl.fi
044 7225 112