Tiedotteet

Etusivu > Tiedotteet > Palopäällystöliitossa ollaan tyytyväisiä pelastusalan huomiointiin hallitusohjelmassa

Ennen juhannusta julkaistu uusi hallitusohjelma piti sisällään hyvän määrän pelastusalaan liittyviä kohtia. Palopäällystöliitossa ollaan tyytyväisiä siihen, että liiton ja koko alan pitkäjänteinen vaikutustyö on tuottanut tulosta ja näkyy uuden hallituksen toiminnassa.

Uusi hallitusohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” julkaistiin kesäkuun 16. päivänä. Pelastusalaa käsitellään pääasiassa ja omana osionaan luvussa ”Turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio”. Mainintoja on kuitenkin myös hyvinvointialueita sekä sote- ja pelastusalojen asioita sisältävissä luvuissa.

”Ilolla olen lukenut hallitusohjelman sisältöä pelastusalan osalta – pelastusalaan ja sen kehittämiseen on panostettu hallitusohjelmassa hyvässä määrin. Pelastustoimea ja pelastajia pidetään yleensä hallituksesta riippumatta tärkeänä osana yhteiskuntaa, mutta itsestään selvänä se helposti unohtuu suunnitelmia tehtäessä ja budjettia jaettaessa”, kertoo Palopäällystöliiton toiminnanjohtaja Ari Keijonen. ”Palopäällystöliiton, muiden pelastusalan järjestöjen sekä koko pelastustoimen pitkäjänteinen vaikuttamistyö näyttäisi tuottavan nyt hedelmää.”

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että pelastusalan työhyvinvointiin kiinnitetään erityistä huomiota ja sen posttraumatyöpajojen jatkuminen varmistetaan. Tästä ollaan liitossa erityisen kiitollisia.

Hallitusohjelmassa kerrottu pelastajien koulutusmäärän lisääminen sekä panostukset niin Pelastusopistoon kuin Helsingin pelastuskouluun saavat myös liitolta kiitosta. Pelastajapulaan otetaan hallitusohjelmassa kantaa myös sote- ja pelastusalan henkilöstön riittävyyttä ja saatavuutta turvaavalla Hyvän olon ohjelmalla.

”Hallitusohjelmassa on pelastusalan tulevaisuuden ja kehittämisen kannalta monta tärkeää kohtaa. Tärkeää on nyt myös varmistaa, että nämä mainitut asiat huomioidaan niin määrärahoja jaettaessa kuin hyvinvointialueiden toimintaa kehitettäessä”, Keijonen muistuttaa.

>> Lue koko neuvottelutulos hallitusohjelmasta valtioneuvoston sivuilta

Lisätietoja:
Ari Keijonen, toiminnanjohtaja